2 شاپ می 1 ثبت آگهی رایگان ماشین در بوق 3 خرید از فروشگاه پرزگیر دوکاره arso لوازم آشپزخانه دکوراسیون پرزگیر لباس mic آشپزخانه قیمت امروز ماشین بوق
حذف در پنل کاربری [X]
دفاع راست ،دفاع چپ،دفاع کناری👆

آمار فروشگاه

افراد آنلاین : 1 نفر
بازديد امروز : 8
بازديد ديروز : 13
كل بازديدها : 7434

دیگر امکانات

102تئوری های فوتبال مدرن – در فوتبال مدرن شناخت قابلیت ها و وظایف بازیکنان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده و بر این اساس مربیان بازیکنان خود را انتخاب می کنند .در این قسمت به برخی از مهمترین قابلیت های مدافعان کناری در فوتبال مدرن می پردازیم:

سرعت:

مدافع کناری در فوتبال می‌بایستی از سرعت جابجایی بالایی برخوردار باشد . جالب اینکه رکورد دوی صدمتر در میان بازیکنان تاریخ فوتبال جهان متعلق به آشتفان رویتر آلمانی است که یک مدافع راست بوده است .

با توجه به اینکه معمولاً هافبکها و مهاجمان کنار حریف به لحاظ قابلیت سرعت وضعیت خوبی قرار دارند، و بر همین اساس و البته‏ طویل بودن خط طولی ایجاب می‌کند که مدافع کناری، لزوماً بازیکنان سرعتی باشند .

گنجایش و توان هوازی و بی‌هوازی :

ورود در بحث دستگاهی انرژی و فیزیولوژی ورزشی، بسیار مفصل‏ و از عهده این مطلب خارج است .

بطور خلاصه‏ می‌توان چنین دریافت که بدن در فعالیت‌های ورزشی، یا در وضعیت هوازی بوده با حضور اکسیژن به فعالیت ادامه می‌دهد و یا در حالتی بی‌هوازی و با اتکا به منابع دیگر انرژی به کار خود ادامه می‌دهد که محاسبات آن مربوط است به تعداد ضربان قلب در دقیقه برحسب سن و همچنین مدت زمان، شدت و انفجار بودن یا نبودن فعالیت .

یک مدافع کناری می‌بایستی از ظرفیت و توان هوازی که به ترتیب به لیپولیزوگلیکولیز هوازی مرسوم هستند ، درحد ایده‌آل برخوردار باشد . بایستی بتواند در رفت و برگشت های طولى‏ که در تمامی موارد به ‌صورتی کاملا انفجاری انجام شود مشارکت نماید .

به هر حال یک مدافع کناری در سطح فوتبال آسیا و در طول ۹۰ دقیقه بازی می‌بایست در حدود۹٫۵الی ۱۱ کیلومتر در سطح جهانی بیشتر از ۵٫ ۱۱ کیلومتر دوندگی داشته باشد.

۶۰-۶۸ میلی‌لیتر بر کیلوگرم وزن بدن در دقیقه را دارا باشد .

از طرفی از توان هوازی که بگذریم ، توان بی‌هوازی که همانا مقابله بدن در برابر بازدارندگی اسید لا کتیک در وضعیتی بیش از ۹۰ درصد ضربان قلب پیشین است ، شرطی لازم دیگری برای مدافع کناری ایده‌آل است مواردی که به وسیله بسیاری از مربیان و کارشناسان، این قابلیت با توان بی هوازی و بالای در مورد رفت و بر گشت‌های صریح‏ و متوالی را دارد، به معنی داشتن توانی هوازی بالا و مجموعه سطح دوندگی نمی‌باشد و بالعکس .

سرعت انفجاری:

یک مدافع کناری ایده‌آل می‌بایستی از استارت‌های کوتاه انفجار با کیفیت برخوردار باشد بخصوص استارت انفجاری که بعد از یک چرخش انجام شود، بایستی یادآوری شد که بالابودن نمونه‏ در ارزیابی‌هایی نظر۱۰۰۰مترو۶۰متر ، لزوماً به معنی برخورداری از استارت‌های انفجاری کوتاه و ایده‌آل نیست یک مدافع کناری ایده آل می‌بایستی در هر دو مورد کوتاه و بلند انفجاری و سرعتی باشد .

قابلیت‌های تکنیکی مدافع کناری :

مهم‌ترین وظیفه تکنیکی یک مدافع کناری عبارتست از تکنیک های خاص دفاع و زدن تکل های لغزشی جهت‏ گرفتن توپ از بازیکن حریف است ، جایی که تأخیر، آمادگی برای زدن توپ حریف دراولین فرصت و رفتارهای فکورانه نقش مهمی را ایفا می‌کند .

دیگر تکنیک مهم برای یک مدافع کناری، دریافت پاس و پاس دادن های دقیق به یاری خود می‌باشد که مستلزم آنست که بازیکن در سنین پایین مهارتی پاس و حمایت را به خوبی آموزش دیده باشد ، یک مدافع کناری ایده‌آل می‌بایست از توانایی حمل توپ و دریبل زنی بالایی برخوردار باشد و همچنین در مورد سانتر هایی زودهنگام که نابهنگام و پاس کات بک توانمند باشد .

قابلیت‌های تاکتیکی مدافع کناری:

تاکتیک پذیر بودن برای یک مدافع کناری بسیار ضروری می‌باشد . اتخاذ وضعیت استقرار در زمین و تغییراتی این وضعیت (پوزشنینگ وریپوزیشنینگ ) کمک می‌کند به اینکه در زمان دفاع فضا به حریف ندهد و در زمانی حمله برای بازیکنان خود ایجاد فضا نماید . بایستی تایمنگ و زمان‌بندی صحیح در هنگام نفوذ وبرگشت را تشخیص دهد و این مهم را در زمان پرش و سرزنی نیز به مانند بازیکنان تمام پست‌های موظف است اجرا نماید .

مشارکت فعال در بازی تهاجمی و ایجاد واقعیت‏ برای دریافت باکیفیت توپ از هافبک‌های میانی و ایجاد بازی ترکیبی با مهاجمان و هافبک‌های کناری برای نفوذ و ارسال است .

قابلیت‌های روانی مدافع کناری:

یک مدافع کناری ایده آل ، به لحاظ روانی می‌بایستی پرخاشگر نباشد و برای انجام دوندگی بالا رفت و برگشت متوالی و طاقت‌فرسا از اراده قوی برخوردار باشد . همچنین برای بازی سازی و مشارکت در حمله، دریبل زنی و پا به توپ شدن از اعتمادبه‌نفس لازم برخوردار باشد .

شاید به عقیده بسیاری از کارشناسان فوتبال کافو برزیلی وآندریاس بره‌مهآلمانی بهترین مدافع راست و چپ تاریخ فوتبال جهان باشند که بازبینی فیلم بازی‌هایشان حتماً آموزنده و جذاب خواهد بود.

نویسنده